Corona en student zijn

Beste bloggertjes

We zijn nu al bijna midden mei. Dat betekend al meer dan twee maanden in volledige lockdown. Het begint op ieder van ons zwaar door te wegen. En zeker wij studenten met de examens die voor de deur staan. Veel docenten leveren inspanningen met onlinelessen, ondersteunende PowerPoints, leerstof te laten vallen... Maar er zijn anderen die hun broek eraan vegen. De mensen denken studenten zitten nu toch thuis en hebben voldoende tijd om de studeren. We moeten alles op ons eigen houtje doornemen met veel meer zelfstudie. Vrije tijd is nauwelijks nog te onderscheiden met schooltijd. De afgelopen tijd kwamen al verschillende artikels in de media die massaal werden gedeeld door studenten. Met als boodschap om gehoord te worden. 

Aanpassing
De huidige situatie vraagt van ieder individu een hele aanpassing. Voor de studenten zal komende blokperiode een heel speciale worden, de overgang naar afstandsonderwijs. En één van de grootste de veranderingen hiervan zijn de online lessen. Met je gedachten afdwalen in de les is geen optie meer, nu moet je de aandacht bij de online lessen houden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de helft van de studenten na vijf minuten als stopt met online les volgen. Online les volgen is tijdelijk een goeie oplossing. Maar op lange termijn is dit niet vol te houden. Vele richtingen hebben praktijklessen, stages, werkplekleren. Het is noodzakelijk dat die ook zo snel mogelijk weer van start kunnen gaan. 

Hoeveel zakgeld krijgt de gemiddelde student op kot? - Mediazine

Studentenjob
Comac, een studentenvereniging van de PVDA eist dat de Vlaamse regering een sociaal noodfonds voor studenten opricht. Door de maatregelen in de strijd tegen het coronavirus raken bijna alle studenten hun bijverdienste kwijt. Comac klopt bij de Vlaamse Regering aan om in actie te schieten voor de studenten "Wij krijgen veel signalen van studenten die op kot deze maand huur niet kunnen betalen omdat ze zonden studentenjob zitten", zegt Sander Claessens, woordvoerder van Comac. "Er zijn studenten die al hun inkomsten kwijtraken door de maatregelen tegen het coronavirus. Sommige studenten moeten zelfs doorbetalen zonder nog effectief op kot te zitten omdat ze naar huis gegaan zijn voor de veiligheid. Om deze reden moet er een coronafonds komen dat deze studenten helpt om deze moeilijke periode rond te komen". 

Wij zijn geen 'aanstellers'
Enkele studenten zijn in hun pen gekropen om te reageren op het opiniestuk "Met een 20/20 voor iedereen wint straks geen enkele student" van professor Stijn Baert (Universiteit Gent en Antwerpen) op onze site. Ze vinden allesbehalve dat ze van de coronasituatie gebruikmaken om zonder veel moeite een diploma in de wacht te slepen. Ze pleiten voor "wederzijdse mildheid" want "elke student heeft zijn eigen verhaal". De onderwijslat moet niet hoger of lager, maar wel verschuiven.

Volgende studenten geven hun opinie op de uitspraak. Rik Renard is student Management en Beleid in de gezondheidszorg aan de UGent. Lupé Van Rijmenant is student geschiedenis aan de VUB.

Vol verbazing lazen wij uw opiniestuk "Met een 20/20 voor iedereen wint straks geen enkele student", waarin u sceptisch kijkt naar de verschillende opiniestukken van een aantal ongeruste studenten die de laatste weken zijn verschenen. Uw opiniestuk wekt heel wat bedenkingen op, zowel bij ons als bij tal van andere studenten. Wij vinden dan ook dat wij recht hebben op een weerwoord. 

Als eerste stellen wij ons luidop de vraag waar u het haalt dat studenten ijveren voor een 20/20 voor iedereen? Natuurlijk zijn we niet gewonnen met de gratis uitdeling van  20/20, dat beweert ook niemand. Het is bovendien verwerpelijk dat u als professor, die normaal enige voeling zou moeten hebben met studenten, denkt dat wij momenteel van de situatie gebruik willen maken om zonder veel moeite een diploma in de wacht te slepen.
Wat wij niet vragen, is een gegarandeerde 20/20 op al onze examens. Wat wij wél vragen, is tijd en begrip. In uw stuk pleit u voor wederzijdse mildheid, akkoord. Maar kan deze mildheid dan ook van hetzelfde kaliber zijn? Er ontbreekt nog steeds aanzienlijk veel online-lesmateriaal. Professoren laten ons weten dat ze er door de drukte van de coronacrisis nog niet in geslaagd zijn om al het lesmateriaal te voorzien. Wanneer wij dan vragen om uitstel, het verplaatsen van de deadline, krijgen we een njet. Waar is uw wederzijdse mildheid dan gebleven.
U wijst op het feit dat uw collega’s avond-, nacht- en weekendwerk verrichten  om lesopnames online te krijgen en studenten te voorzien van feedback. Maar wat met studenten die avond-, nacht- en weekendwerk hebben door de vele vervangtaken en de zelfstudie die van ons wordt verwacht? Wij hebben de afgelopen weken geen moment van rust in ons hoofd. Het continu piekeren over taken, examens en alles daaromtrent laat ons niet los. Dit is waar veel studenten mee worstelen, waar zij begrip voor willen. 
Daarnaast zegt u dat "een diploma geen vodje papier is" en dat we door de economische crisis die ons te wachten staat de lat misschien net hoger moeten leggen. Maar wat zijn we met een diploma van het hoogst mogelijke niveau, als we nadien de gevolgen zullen dragen op onze mentale gezondheid? U spreekt over studenten alsof we geoliede machines zijn die kunnen blijven functioneren en hun ogen moeten sluiten voor een wereldwijde pandemie. Uit een peiling blijkt nochtans dat 75 procent van de studenten zich slechter, zelfs veel slechter voelt dan voor het ingaan van de maatregelen. Wij zijn het dan ook beu dat wij nog steeds het label "aanstellers" op ons geplakt krijgen. Hoewel u het woord niet letterlijk in de mond neemt, kunnen we dit verwijt wel tussen de lijntjes terugvinden. En dat doet pijn
Vandaar dat wij ook pleiten om de lat niet substantieel lager te leggen. Wij vragen ook niet naar een gegarandeerde 20/20, en zelfs een startscore van 10/20 vragen we niet. We pleiten wel om de lat te verschuiven. Verschuif de klemtoon van kwantitatieve kennis naar kwalitatieve kennis, zoals uw collega Joris Meys ook gepleit.  
Wij steken de hand uit naar onze professoren, maar zij vragen meteen een volledige arm. Terwijl de hele wereld stilstaat, moeten de studenten blijven presteren alsof het een gewoon academiejaar betreft. Er wordt weinig tot niet gedacht aan de grote diversiteit in de studentengemeenschap.
Niet iedere student heeft namelijk het privilege om te beschikken over een eigen, rustige studieplek. Ook u, meneer Baert, kijkt slechts met een economisch getraind oog naar de werkelijkheid en vergeet dat elke student een eigen verhaal heeft. U moet toch begrijpen dat werkgevers niet winnen met een generatie die er mentaal volledig onderdoor zit? Het wordt tijd dat de universiteiten hun roze bril afzetten en kijken naar de schrijnende realiteit die zich momenteel onder hun vleugels afspeelt. Enkel zo voorkomen we een ramp.
Tot de volgende! En blijf in uw kot!
Gebruikte bibliografie: 
Bart,M. (19/03/2020). Comac eist een coronafonds voor jobstudenten: "Sommige kunnen kot niet meer betalen". www.hln.be. Geraadpleegd via https://www.hln.be/in-de-buurt/leuven/comac-eist-een-coronafonds-voor-jobstudenten-sommigen-kunnen-kot-niet-meer-betalen~a79db944/(08/05/2020). Waar haalt u het dat studenten gratis een 20/20 willen?! Wij zijn geen "aanstellers", maar vragen mildheid. Geraadpleegd via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/10/van-waar-haalt-u-het-dat-studenten-ijveren-voor-een-20-20-voor/

Reacties

  1. Hey Margaux,
    Leuk dat je hierover schrijft! Het is inderdaad iets wat niet ongehoord mag blijven, het welzijn van de studenten. Ik merk van mezelf dat ik het in deze periode ook mentaal moeilijk heb en dit belemmert mijn concentratie bij het studeren.
    Ik vind het heel boeiend om te lezen en kan mij er helemaal in vinden.
    Groetjes, Bo!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts